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Marco Mendoza -
France Version française
Photos by PF text by PF. From the collection of Patrick Fourneret. Last update 2019-11-17 par Michel Rochevalier.

Manufactured or assembled in France from (Circa) 1885 to (Circa) 1886.
Index of rarity in France: Rare (among non-specialized garage sales)
Inventory number: 9682

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Chronology of cameras Marco Mendoza 

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Cette petite chambre 9 x 12 ne figure pas dans les catalogues connus de Marco Mendoza. Des indices laissent toutefois penser qu'elle pourrait lui être attribuée, en raison d'un exemplaire proche apparu sur le site d'enchères Auction Team Breker qui porte en façade et en lettres capitales la mention "MENDOZA PARIS". Le premier catalogue de Mendoza connu à ce jour datant de 1889, on pourrait donc la situer avant cette date, sans doute entre 1885/86, sachant que Mendoza s'installe au 154 Boulevard Saint-Germain en 1886 et que l'exemplaire qui porte son nom n'indique pas d'adresse commerciale.

Elle porte un numéro estampé sur la queue, un 6 ou un 9, selon le sens de lecture..., et n'a pas d'écrou de pied. L'assemblage est à mi-bois et les essences semblent diverses.

Les deux modèles disposent du même type d'obturateur à guillotine par gravité, avec toutefois une légère différence entre les deux, à savoir que dans l'exemplaire de Team Breker l'armement se fait par une fente située en partie basse, alors que, comme on peut le voir sur cet exemplaire, il se fait en tirant vers le haut la lame obturatrice. L'obturateur est une simple lame métallique assez lourde, à deux positions, bloquées par un cliquet dont on aperçoit la protubérance en façade qui sert de déclencheur : la lentille est d'abord découverte pour faire la mise au point sur le dépoli (lame à mi-course), puis la lame est remontée à fond. Une pression sur la petite protubérance libère la lame qui "tombe" de son propre poids.

C'est une chambre à queue pliante et la mise en place du dos se fait par un accrochement "à vis" sur une platine mobile entre deux glissières. Une mise au point "fine" est effectuée au moyen d'une tige filetée qui agit sur cette platine.

Bibliographie : P. Fourneret, Marco Mendoza, l'homme au chapeau photographique, Les Fondamentaux n° 69-70, Club Niépce-Lumière, Printemps - Eté 2019.

Marco Mendoza -



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Leandro Benigno Carlos Mendoza, known as Marco

Born in Madrid, it is under the name Leandre Mendoza, known as Marco, that he appears in various patents filed in his name, mainly in the late 19th century. Between 1884 and 1898, there are more than a dozen patents directly related to photography.

He was admitted to the French Photographic Society during the general assembly on February 4, 1887. In this capacity, he made several interventions and demonstrations of equipment he had invented. In an issue of the newspaper Le Matin (Paris) dated 05/26/1892, an article recounts the first ascent of the balloon La Photographie française, in which "Mr. Attout-Tailfer, president of the [International Photography Exhibition], and Mr. Marco Mendoza, constructor," took their places with their equipment, "delegate commissioner for Spain and Portugal," and a member of the jury for foreign sections.

Two patents are also filed for automobile construction. He is seen participating in May 1897 in the 1st Longchamp Fleuri automobile event aboard a 2-seat Phaeton 1896.

In October 1900, it is reported in the Bulletin de la Société photographique that Mr. Vavasseur succeeded Mr. Marco Mendoza. According to various advertisements, the mention "L. Vavasseur, successor to Marco Mendoza" appeared as early as 1898. In the newspaper Le Matin of July 13, 1915, there is still mention of Vavasseur "Toutes fournitures photo" at 148 Boulevard Saint-Germain, but the business seems to have disappeared with the First World War. In 1901, Marco Mendoza is found in Neuilly as an automobile manufacturer.

Marco Mendoza's known activity in the field of photography therefore lasted about fifteen years, which probably explains the rarity of his cameras in the collector's market.

Bibliography: P. Fourneret, Marco Mendoza, l'homme au chapeau photographique, Les Fondamentaux n° 69-70, Club Niépce-Lumière, Spring - Summer 2019.

 





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